Tuesday, January 24, 2012

Serkap jarang

wahai manusia di luar sana jangan mudah membuat andaian ape jua yang seseorang itu lakukan.
kita tidak layak untuk menilai orang lain melainkan Allah yang esa. dan juga jangan terlalu angkuh dengan nikmat yang Allah pinjamkan..

"inna mal a`malu binniat"
setiap perbuatan itu disertai dengan niat~~~

andai kita tidak tahu apa tujuan seseorang itu melakukan sesuatu pekerjaan tidak perlulah kita membuat andaian sendiri kenapa dan mengapa tindakan itu dilakukan..cuba dapatkan solusinya kenapa???

setiap yang dilakukan mestilah ade tujuannya...jangan hanya bersikap serkap jarang dan membuat tuduhan melulu. sedangkan dalam Islam sendiri tidak mengajar manusia untuk melakukan apa-apa hukuman tanpa BUKTI.

wahai teman di luar sana,
aku bukanlah sempurna, tapi sekadar berkongsi
tidak berniat untuk menjatuhkan sesiapa..
kita hidup di muka bumi bukan bersendirian perlu menjaga adab dan tatacara pergaulan juga.

husnu zhon,
sentiasa bersangka baik,
jangan dengan tindakan seseorang yang kita tidak tahu punca dan tujuannya kita terus menghukum dan menghentam.
siapa kita???
manusia biasa yang lalai dan alpa,
yang leka dengan godaan dunia,
yang hanya nampak kesilapan orang lain,
sedangkan diri sendiri juga membuat kesilapan...

wahai ummat Muhammad sekalian,
jauhilah perkara-perkara yang boleh mengundang murka Allah,
"hablum minaAllah wa hablumina nas"
hubungan baik dengan Allah berdasarkan hubungan baik sesama insan.

*andai aku terleka, terlupa atau tidak sengaja tidak menyapa kalian, janganlah menganggap aku melupakan kalian, jauh sekali membuang kalian, jauh disudut hati kecilku kalian sentiasa meniti di hati kecil ini. mungkin waktu dan keadaan tidak mengizinkan untuk aku bertanya khabar kalian...aku juga mahu menjaga hubungan aku dengan yang khalik, maha pencipta, dan yang memiliki sekalian alam namun hanya insan biasa, tegurlah aku sapalah aku...

sekian kalam,
perkongsian idea yang diilhamkan Allah s.w.t...


*jangan pedulikan apa orang kata tapi pedulilah apa ALLAH kata....
up to u whatever u want to stamp me what...:) yang penting ALLAH itu ada bersama hamba-hambaNYA yang sabar....peace no war..


No comments: