Tuesday, May 22, 2012

KINI dia tiada lagi

lama dia sakit menanggung derita...
lama dia menahan siksaan dunia sementara....
mata ini memandang sungguh berat..
apatah lagi bahu yang memikul bebanan...

aboh,
seorang ayah yang amat ku kasihi,
kini pergi meninggalkanku selama-lamanya..
tanggal 14.3.2012 dia telah pergi,
pergi meninggalkan kami dan xkan kembali...

YA ALLAH,
aku tidak kuat menanggung dan menahan sebak pemergian seorang ayah
hanya 21 tahun aku sempat merasai kasihnya..
belum puas rasanya,,
jarak dan masa memisahkan kami...
sungguh aku rindu untuk memanggilmu aboh
bertanya apa menu mu hari ini,
bertanya khabarmu..
menunggumu menjawab panggilan telefonku..

ya sungguh aku tidak mampu menahan sebak rindu
seringkali air mata ini tumpah pabila mengenangkan mu
sudah lama tidak menjenguk pusaramu
rindu hati ini pabila menatap wajahmu di potret..

tubuhmu begitu susut dikala saat pemergiaanmu,
sungguh aku rindu untuk mendengar bebelanmu
aku sanggup mendengarnya..
dulu ya sungguh aku tidak betah,
namun sekarang ku teramat merindui semua gerak langkahmu.....

2 bulan telah berlalu,
rejab menjelang tiba,
disusuli syaaban ramadhan....
kuatkah aku menempuh ramadhan ini tanpa kehadiranmu seorang ayah????
air mata mengalir lagi saat ini...
rindunya aku padamu..
hanya doa penghubung kita,
tidak pernah ku putus2 memanjatkan doa buatmu aboh...
moga mu disana bahagia amin amin...

al-fatihah aboh,
14.08.1954-14.03.2012
(57 tahun 8 bulan)

No comments: